Organisera kontoret

Som mäklare finner man sig emellanåt spendera en hel del tid inne på kontoret och det finns få saker som främjar effektivitet och välmående på jobbet som ett välorganiserat skrivbord och kontor.

Att slippa leta efter saker, tappa bort viktiga papper och missa viktiga möten som du skrivit upp på post it-lappar, kan göra under för hur mycket du får uträttat och hur stressad du känner dig på jobbet. Gör en riktig storstädning på kontoret så kommer du att frigöra tid för annat, istället för att slösa bort dyrbar tid på att leta efter det som kommit bort i röran.

Städa

Gör en rejäl storstädning på kontoret och flytta på det du inte använder. Det finns ingen anledning att ha gamla kalendrar och papper som inte är aktuella. Dessa tar bara upp en massa plats och gör det svårare för dig att hitta det du faktiskt behöver just nu. Om pappren inte kan slängas, så kan det vara bra att ordna någon form av arkiv i ett annat utrymme än där du jobbar. På så sätt frigör du plats och gör din arbetsplats mer lättöverskådlig och lättare att hålla ordning på. Ett städat arbetsområdet har visat sig vara bra för oss.

Organisera

Det är också bra att organisera de papper du förvarar i pärmar eller tidskriftssamlare, märkta på ett överskådligt och lättförståeligt sätt. Använd post it-lappar till tillfälliga anteckningar och märkning, och anteckna viktiga saker i en snygg och praktisk anteckningsbok eller kalender. På detta sätt har du alla dina anteckningar och möten samlade på samma ställe, som du enkelt kan bära med dig på kundmöten eller kontorsmöten.

Förvara

Precis som hemma är förvaring din bästa vän även på kontoret. Skaffa snygga lådor, pärmar och tidskriftssamlare för olika typer av saker som behöver förvaras så blir det dessutom snyggare på jobbet på köpet. På skrivbordet kan det vara bra att ha förvaring för alla de där småsakerna man behöver; pennor, gem, saxar och limstift kan även de förvaras snyggt i ett ställ eller en låda.